Honda BRV Malaysia harga dan spesifikasi SUV Crossover - Rodahonda | Media Informasi Dunia Automotif

Honda BRV Malaysia harga dan spesifikasi SUV Crossover

Honda BRV SUV Crossover mampu milik


Honda mengkategorikan Honda BR-V sebagai SUV mampu milik, hadirnya BRV mungkinkah Honda tidak akan memproduksi HR-V lagi? Sabar dulu, kerana Honda telah merancang strategi untuk menempatkan BRV pada pasaran berbeza supaya lebih merancakkan lagi pasaran dan memberikan banyak pilihan kepada target market mereka. Serara ringkasnya,pada bahagian enjin terdapat pendapat yang mengatakan bahawa Honda BR-V ini adalah pengembagan dari platform Honda Jazz. Ini terbukti apabila penggunaaan enjin VTEC 1.5 4-silinder digunakan untuk menggerakkan BRV ini. Dari sudut dalaman pula, BR-V membawa konsep sama seperti Honda HR-V, yang mempunyai ruang kabin yang luas dengan interior terlihat mewah. Jadi, mari kita teruskan dengan kupasan kali ini mengenai Honda BRV 2019 Malaysia harga dan spesifikasi SUV Crossover mampu milik ini.

Honda BRV Malaysia Harga
Honda BR-V 

Crossover sporty dengan badan yang solid dan lebih mantap.


Penampilan luar Honda BRV mempunyai aura mempesonakan, tidak jauh beza dengan model SUV yang lain. Tidak seperti Honda CR-V atau HR-V, yang mempunyai ciri agresif dan gagah, kali ini Honda BR-V dilengkapi dengan rupa reka bentuk yang elegan dan kompak tetapi sempurna. BRV juga kelihatan solid apabila lekuk-lekuk pada bahagian bodi yang memancarkan aura keanggunan yang sempurna. Di samping itu, Honda BR-V juga kelihatan sedikit kecil berbanding SUV seangkatan dengannya. Reka bentuk lampu depan utama BRV menampilkan stail 'model long shape' masih mengunakan teknologi lampu projektor headlamp. Lampunya tidak begitu besar, sekali pandang ia mengingatkan kita kepada 'design' lampu utama Honda HR-V. Pada gril hadapan pula, Honda BR-V menggunakan bentuk rupa bingkai bertingkat dengan kemasan krom yang terang menyerlah dilengkapi dengan lambang Honda tepat di tengah-tengah. Pada bahagian bumper depan, BRV kelihatan lebih anggun kerana ia terletak agak jauh dari permukaan jalan, digabungkan dengan lampu kabus (fog Lamp) yang cukup besar, menunjukkan bahawa Honda BR-V mempunyai rupa garang kadang-kandang terlihat maskulin hehehe. kita teruskan ke bahagian rupa reka bentuk sisi tepi, aura tipikal Honda CR-V dan HR-V mula dilihat di sini. BRV menonjolkan rupa bodi aerodinamik, kereta ini juga menawarkan lengkung dinamik tajam di sisi. Di samping itu, pada pandangan tepi Honda BR-V juga kelihatan lebih berkontribusi dengan penambahan aksesori fender hitam yang diperbuat daripada fiber di bahagian tepi bawah yang menjalar dari hadapan hingga ke belakang kereta. Pada bahagian belakang kenderaan ini terlihat lampu brek BRV teserlah dengan reka bentuk yang agak futuristik digabungkan dengan spoiler yang membantu membuai aura sporty di mata anda. Mengakhiri ulasan bahagian eksterior ini, didatangkan dengan cermin sisi (side mirror) yang boleh ditarik balik 'retractable'. Overall, rupa reka bentuk kereta Honda baru ini benar-benar 'keluar dari kotak' dan mungkin menjadi perintis kepada industri automotif Malaysia.

Bahagian dalaman yang moden boleh memuatkan 7 penumpang dengan selesa.


Apabila dikategorikan sebagai segmen SUV crossover, tentunya spesifikasi Honda BR-V pada papan pemuka mesti diselaraskan. BRV adalah SUV kecil dengan kabin bergaya MPV. Maksudnya, kereta ini boleh membawa banyak penumpang sebagai MPV. Di bahagian kabin Honda BR-V, kita dapat menyimpulkan bahawa kereta ini masih boleh membawa maksimum 7 penumpang pada satu-satu masa. Pada bahagian papan pemuka, BRV menawarkan hiasan dalaman yang indah dengan susun atur panel mesra, dilengkapi dengan ciri-ciri yang boleh dikatakan sempurna. Papan pemuka Honda BR-V didominasi oleh warna hitam dengan ruang kabin yang kelihatan agak serupa seperti Honda Jazz. Di ruang hadapan, kelihatan seperti Honda BRV tidak menunjukkan penampilan dalaman yang 'low end' kerana ia dilengkapi dengan fungsi pemain audio double DIN dengan skrin sentuh 6.1 inci yang mencukupi untuk memenuhi keperluan hiburan pemandu dan penumpang. Panel instrumen juga kelihatan sangat mudah digunakan, tetapi masih mewah. Ini boleh dilihat dari reka bentuk kecil stereng dan speedometer yang minimalis, dan bahan yang digunakan sangat berkualiti tinggi dan terlihat mewah. Di tempat duduk, terdapat panel instrumen dengan teknologi One Touch Tumble. Kemudian, di tali pinggang keledar Honda BR-V terdapat fungsi potter. Pada bahagian belakang kabin kelihatan agak luas. Kerusi penumpang kereta ini juga dilengkapi dengan teknologi barisan lipat 3:50, yang ertinya tempat duduk dapat dilipat sebagai bagian tambahan ruang untuk meletakkan 'luggage' atau barang-barang besar. Untuk keselesaan tambahan, Honda BRV menggabungkan fungsi dual blower AC untuk memberikan keselesaan penumpang di belakang.

Dimensi fizikal yang disokong oleh suspensi berkualiti tinggi dan meyakinkan. 


Sebagai kenderaan crossover yang boleh menyesuaikan dalam keadaan permukaan jalan manapun, Honda BR-V mempunyai dimensi fizikal saiz yang sangat sesuai. Dengan kata lain, dimensi kereta ini tidak terlalu besar, tetapi tidak terlalu kecil. Dengan cara ini, ramai orang merujuk kepada Honda BRV sebagai SUV sempurna, melihat dapada sudut dimensinya. Secara fizikal, kereta Honda baru ini mempunyai panjang 4,455 mm, lebar 1,735 mm, ketinggian 1,650 mm dan roda jarak 2,660 mm. Disokong dengan 'Ground Clearance' lebih daripada 200 mm, pengendalian BR-V akan lebih stabil, dan kereta ini pastinya sesuai untuk semua bentuk rupa keadaan jalan raya. Untuk memastikan keselesaan para penumpangnya, Honda BRV disokong oleh suspensi 'MacPherson strut' dihadapan dan 'H-Shape Torsion Beam' di belakang. Honda BR-V dibekalkan dengan rim aloi 16 inci disertakan dengan tayar 195/60 / R16. Untuk fungsi brek, Honda BRV menggunakan teknologi sistem ABS-EBD. Untuk mengawal kelajuan kenderaan dengan lebih baik.

Enjin i-VTEC - Prestasi yang berkuasa tetapi tetap menjimatkan dan mesra alam 


Sudah tiba masanya untuk kita melihat pada bahagian terpenting iaitu enjin yang tersedia pada Honda BR-V. Kali ini, Honda menggunakan enjin i-VTEC, yang merupakan teknologi kawalan injap enjin yang banyak digunakan oleh Honda dalam produknya, seperti Honda Jazz. Teknologi enjin i-VTEC dari Honda BRV mempunyai kelebihan tersendiri, walaupun dengan silinder kecil, ia dapat menghasilkan kuasa setara dengan enjin yang besar. Di samping itu, enjin i-VTEC boleh menjimatkan penggunaan bahan api dan sesuai digunakan sebagai kenderaan harian. Bagi Honda BR-V, Honda membekalkan dengan enjin 1.5 liter i-VTEC, yang terdiri daripada model DOHC 4-selinder. Enjin i-VTEC kereta ini mampu memberikan kuasa maksimum sehingga 120 kuasa kuda (horse power) pada 6,600 rpm dan tork boleh mencapai sehingga 145 Nm pada 4,600 rpm.

Seperti SUV Honda lain, ciri-ciri keselamatan Honda BRV dilengkapi dengan teknologi terbaik. Ciri-ciri keselamatan standard seperti tali pinggang keledar 'potenzioner seatbeltt' melengkapi Honda BR-V. Di samping itu, sistem 'dual airbag' juga disertakan  tambahan sekiranya berlaku pelanggaran secara tiba-tiba. Di bahagian brek, Honda BRV disokong oleh sistem brek anti-kunci (ABS) serta fungsi 'Electronic Brake Force Distribution' (EBD). Ciri-ciri moden dan canggih Honda BR-V untuk mengelakkan penguncian roda semasa membrek secara tiba-tiba. Di samping itu, teknologi EBD juga membolehkan pemandu untuk mencapai kestabilan kawalan kenderaan. Honda BRV dilengkapi dengan ciri keselamatan hampir sempurna, tetapi nampaknya bakal pembeli perlu mengeluarkan tambahan wang untuk memiliki ciri-ciri ini kerana ia hanya akan diberikan kepada varian tertinggi Honda BR-V. Ciri-ciri yang ditawarkan oleh Honda termasuk 'Vehicle Stability Assist' dan 'Hill Start Assist', yang menjadikan Honda BRV lebih mudah untuk dikendalikan dan mengekalkan kestabilan. Di samping itu, terdapat juga teknologi 'imobilisasi key' yang juga diintegrasikan ke dalam kereta ini. Oleh itu, sebagai tambahan dari segi reka bentuk dan prestasi, Honda BR-V juga mempunyai ciri keselamatan dan keselesaan yang lengkap.

Harga Honda BRV


Sekarang sudah tiba masanya untuk kita membincangkan tentang harga Honda BR-V ini. Tetapi sebelum bercakap tentang harga, apa yang anda fikir tentang Honda BRV? Adakah anda berpuas hati dengan spesifikasi yang diberikan? Bercakap tentang spesifikasi, harga mempengaruhi Honda BR-V di pasaran. Dengan konsep reka bentuk SUV sporty dan keupayaan gaya minivan, kereta Honda baru ini sesuai untuk perjalanan dengan keluarga anda. Berbekalkan enjin 1500cc i-VTEC, anda akan menikmati prestasi yang sangat berbaloi dengan wang yang dikeluarkan untuk memiliki kereta ini. Honda sendiri mendakwa bahawa BRV direka untuk mereka yang mencari unit kereta keluarga sporty dengan keselesaan dalaman berkelas tinggi. Di samping itu, kekayaan ciri-ciri canggih moden dan jaminan keselamatan yang tinggi pasti akan menjelaskan harga Honda BR-V ini. Jadi, apakah harga BRV?

Harga Honda BRV Malaysia
Harga Honda BR-V di Malaysia

Honda sendiri tidak mempunyai unit dalam segmen SUV rendah, kerana ia meletakkan HR-V sejajar dengan Honda CR-V pada kelas SUV pertengahan. Dengan harga rasmi Honda BR-V, yang cukup kompetitif, berbekalkan enjin yang bertenaga, reka bentuk eksklusif, dalaman yang mewah, dan harga yang kompetitif, Honda sangat yakin dalam kejayaan menghasilkan produk barunya ini. Sekian sahaja ulasan panjang lebar mengenai kenderaan SUV Crossover dari honda ini.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel