Tips untuk membeli kereta terpakai yang betul - Rodahonda | Media Informasi Dunia Automotif

Tips untuk membeli kereta terpakai yang betul

Tips Membeli Kereta Terpakai 


Tips Membeli Kereta Terpakai
Kereta Second Hand

Tidak semua kita mampu membeli kereta baru, salah satu masalah dalam mendapatkan kereta baru adalah harga. Oleh itu, cara alternatif untuk memiliki kereta adalah dengan membeli kereta terpakai. Walau bagaimanapun, membeli kereta terpakai bukanlah perkara yang mudah. Kerana, untuk memilih kereta yang digunakan tidak semudah terbalikkan telapak tangan. Maka dengan ini blog Roda Honda ingin berkongsikan Tips membeli kereta terpakai agar wang dikeluarkan berbaloi dengan apa yang didapatkan.

Terdapat banyaknya lambakkan kereta terpakai di pasaran yang berganti tangan setiap tahun. Oleh itu, memilih kereta terpakai mestilah lebih menyeluruh dan penuh dengan cabaran.

Jika ia tidak menyeluruh, maka kita tidak akan mendapatkan kereta yang betul, selesa dan selamat, sebaliknya, kereta terpakai yang dibeli mempunyai banyak masalah di kemudian hari.

Membeli mengikut kemampuan bukannya kehendak


Jika anda fikir ingin membeli kereta terpakai, terutamanya jika anda membayar dengan menggunakan pinjaman bank, lebih baik untuk membelanjakan tidak lebih daripada 20 peratus gaji anda.

Kerana, membeli kereta terpakai pasti akan menanggung kos tambahan, seperti penyelenggaraan tambahan, atau memang perlu ada penggantian komponen. Belum lagi, perlu membeli bahan bakar atau insurans tambahan.

Buat senarai sasaran kereta terpakai yang diburu


Di beberapa negara, model kereta berjenama seperti Honda atau Toyota begitu tinggi permintaan dan paling banyak yang dicari. Dua jenama kereta dari Jepun ini adalah mempunyai nilai jualan semula atau "second value" yang masih tinggi.

Oleh itu, adalah disyorkan untuk memilih tiga kereta yang telah mewakili keperluan anda, termasuk anggaran harganya.

Harga tinjauan


Membeli kereta terpakai memerlukan kesabaran. Oleh itu, cuba dengan teliti memeriksa harga kereta yang diingini dari beberapa peniaga kereta terpakai, kedua-duanya dimiliki oleh pemegang jenama, laman web peribadi dan juga dalam talian perdagangan.

kemungkinan harga kereta terpakai ini akan berbeza-beza bergantung kepada keadaan kereta itu sendiri.

Carilah kereta terpakai yang berdekatan dengan lokasi anda


Kerana kereta terpakai, tentu saja, kereta yang dicari sudah digunakan oleh pemilik dari berbagai tempat. Untuk mencari kereta terpakai, anda juga perlu menapis kereta sasaran dari jarak perjalanan, harga, ciri-ciri dan jarak sama ada kereta itu dekat dengan bengkel atau kedai wakil penjual atau "dealer".

Bagaimanapun, kerana kemudahan teknologi, mencari kereta terpakai boleh juga dilakukan melalui laman web membeli dan menjual dalam online untuk menjimatkan lebih banyak masa.

Semak sejarah kenderaan


Sekiranya anda membeli sebuah kereta terpakai, lebih baik untuk membeli dari rakan rapat atau ahli keluarga. Sudah tentu sejarah kenderaan itu akan diketahui tanpa disembunyikan.

Anda hanya boleh melakukan pemeriksaan sejarah kenderaan dari insurans atau buku servis bekala. Selain itu, kereta juga boleh diperiksa dari geran atau plat nombor.

Hubungi penjual


Jika anda merasa sesuai dengan kereta yang dicari, adalah idea yang baik untuk menjalin hubungan dengan penjual untuk mengesahkan maklumat kereta yang dicari.

Alasannya, terdapat juga kereta yang dijual dengan cara yang dipercayakan kepada peniaga. Oleh itu, cuba semak semula kepada penjual mengapa kereta itu dijual, dan jika boleh tanyakan adakah kereta pernah mengalami kemalangan atau masalah-masalah lain.

Tidak itu juga, berurusan terus yang secara langsung dengan penjual. Tetapi ada baiknya untuk melihat kereta yang anda cari terlebih dahulu, dan kemudian melakukan tawaran sewajarnya.

Uji pandu (Test Drive)


Sekiranya anda sudah mengetahui kereta yang anda mahukan, cubalah untuk melakukan uji pandu. Ini adalah cara yang paling sesuai untuk menilai sama ada kereta itu masih boleh digunakan dan keadaannya adalah yang terbaik.

Anda mesti menguji keseluruhan kenderaan semasa memandu, bermula dari masuk ke ruang kabin, duduk di kerusi penumpang, kedudukan memandu, keadaan tempat duduk, bagaimana keterlihatan ketika di tempat duduk belakang, sama ada terdapat bau yang kurang enak, sama ada terdapat bunyi-bunyi aneh, pemeriksaan enjin, keadaan penghawa dingin dan lain-lain.

Periksa sama ada kereta diselenggara dengan baik, dikenalpasti tempat servis rasmi untuk penyelenggaraan.

Bawa seorang mekanik


Semasa memeriksa, adalah baik untuk membawa rakan sekerja atau mekanik yang arif dan berpengetahuaan tentang kondisi kenderaan. Ini perlu dilakukan supaya apabila membeli kereta, anda tidak merasa tertipu kerana kekurangan pengetahuan tentang enjin atau kereta itu sendiri.

Buat tawaran


Jika anda benar-benar merasakan bahawa kereta yang anda cari adalah betul, buatlah tawaran mengikut harga atau perjanjian yang dikehendaki.

Ini sememangnya perlu dilakukan supaya anda tidak menyesal di masa depan kerana anda merasakan anda menghabiskan banyak wang.

Sudah tentu apabila membuat tawaran, berikan harga terendah sehinggalah persetujuan dicapai. Tetapi pastikan terlebih dahulu, kedua-dua pihak mempunyai keadaan yang tenang.

Semak semula beberapa dokumen kenderaan


Apabila ia telah dibeli secara rasmi, akan ada beberapa perkara yang perlu diperiksa sebelum menandatangani. Semak juga beberapa dokumen yang terdiri daripada harga, geran, cukai jalan, insurans dan lain-lain.

Sekiranya membeli di sebuah kedai kereta terpakai, ada kemungkinan terdapat beberapa barang yang ditawarkan dari waranti, alat anti-kecurian, perlindungan dan lain-lain.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel