Tips penjagaan bateri kereta dengan betul agar tahan lama - Rodahonda | Media Informasi Dunia Automotif

Tips penjagaan bateri kereta dengan betul agar tahan lama

Tips penjagaan bateri kereta


Tips Penjagaan Bateri Kereta
Bateri Kereta

Bateri kereta adalah salah satu komponen yang paling penting dalam kereta. Fungsi utama bateri adalah untuk membekalkan kuasa elektrik kepada komponen lain pada kereta. Apabila bateri kereta tidak berfungsi dengan baik, keselesaan pemandu dan penumpang kereta menjadi terganggu. Jadi apa yang perlu dilakukan supaya keadaan bateri kereta tetap berada dalam keadaan baik dan boleh digunakan dalam jangka masa panjang? mari kita lihat beberapa tips untuk menjaga bateri kereta anda di bawah.

Berikut adalah beberapa tips penjagaan bateri kereta dengan Betul dan tahan lama

Melakukan pemeriksaan berjadual.


Salah satu cara terbaik untuk menjaga bateri kereta adalah dengan memberi perhatian kepada berapa banyak penggunaan bateri secara keseluruhan dalam sesebuah kenderaan. Cek mesti dilakukan secara rutin atau berkala. Pemeriksaan ini berguna supaya keadaan bateri dapat diketahui dengan tepat. Memeriksa tahap penggunaan bateri anda sendiri boleh dilakukan di bengkel-bengkel terdekat dari tempat tinggal anda.

Kerap atau secara berkala membersihkan terminal bateri. 


Salah satu tips yang paling mudah dalam mengekalkan keadaan bateri ialah membersihkan bateri secara kerap. Satu bahagian yang perlu perhatian ialah seksyen terminal bateri. Terminal bateri biasanya diliputi oleh habuk dan kotoran. Ini menyebabkan konduktansi elektrik dari bateri ke komponen kereta terhalang. Cara paling mudah untuk membersihkan terminal bateri ialah membersihkannya dengan berus dawai atau berus plastik.

Panaskan enjin kereta sebelum memulakan perjalanan.


Adakah anda tahu bahawa pemanasan enjin kereta adalah salah satu cara terbaik untuk menjaga kondisi bateri kereta anda? Walaupun kereta itu tidak akan digunakan, pemanasan enjin kereta setiap hari adalah satu kemestian. Kereta yang tidak pernah dipanaskan enjin akan memberi kesan kepada keadaan bateri. Bateri akan menjadi overdrawn dan cepat rosak. Oleh itu, lakukan kebiasaan untuk memanas enjin kereta setiap hari selama sekurang-kurangnya 5 hingga 10 minit.

Memastikan kuasa elektrik di dalam bateri sentiasa tersedia. 


Mengekalkan bekalan kuasa elektrik dalam bateri adalah salah satu cara terbaik untuk menjaga bateri kereta anda. Apabila anda merasakan bahawa kereta telah mula sukar untuk dihidupkan, mungkin jika kuasa sandaran dalam bateri kereta anda telah mula rendah. Isi semula bekalan elektrik kereta anda segera. Tambahkan air bateri jika diperlukan.

Buka atau lepaskan kabel yang disambungkan pada bateri jika tidak digunakan dalam waktu lama.


Apabila kereta tidak akan digunakan untuk jangka masa yang panjang, lebih baik untuk mencabut kabel bateri dari terminal yang menyambungkan. Ini bertujuan mengelakkan aliran elektrik berterusan. Sekiranya dibiarkan bateri akan cepat rosak dan istilahnya 'kong'.

Pilih bateri kering yang berkualiti.


Bateri kering yang rata-rata digunakan oleh kereta pada masa sekarang adalah salah satu pilihan terbaik daripada bateri basah yang ada di pasaran. Untuk kelancaran memandu, ia adalah pilihan yang baik untuk sentiasa menggunakan bateri kering yang berkualiti tinggi. Jika tersalah memilih model bateri boleh merosakkan komponen lain dari kereta anda. Ini kerana bateri kereta berkait rapat dengan komponen elektrik kereta. Jika bekalan elektrik kepada komponen lain terganggu, tidak mustahil komponen tersebut akan rosak dengan cepat atau mempunyai masalah.

Diatas adalah beberapa tips yang boleh anda gunakan agar bateri kereta sentiasa berada dalam keadaan terbaik dan mempunyai jangka hayat yang lama. Gunakan kuasa membeli dengan sebaiknya supaya anda dapat memiliki bateri kereta yang berkualiti dan menjimatkan agar tidak berlaku kerosakan pada komponen-komponen yang lainnya dan tidak terjadi kerosakan di kemudian hari. Sekian tips dari rodahonda.com diharap dapat membantu anda didalam perkongsian tips penjagaan bateri kereta.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel