Apa itu VTEC ketahui mengenai teknologi system i-VTEC Honda - Rodahonda | Media Informasi Dunia Automotif

Apa itu VTEC ketahui mengenai teknologi system i-VTEC Honda

Apa itu VTEC jenis dan maksud


I-VTEC adalah teknologi yang digunakan untuk enjin kereta terkini, yang merupakan teknologi dari pengeluar Honda. Untuk maklumat anda, VVT-I (Toyota) dan VTEC (Honda) mempunyai matlamat yang sama. Dengan sistem teknologi yang sangat serupa, teknologi ini bertujuan untuk menjadikan enjin lebih cekap dari segi penggunaan bahan api, menjadikannya mesra alam tetapi kekal bertenaga dengan cara memberikan penyesuaian ketika pembukaan injap di dalam system enjin kereta.

Teknologi yang boleh dikatakan sama dengan VVT-I (Toyota) ataupun VTEC (Honda), juga dimiliki oleh kebanyakan pengeluar kereta terkenal, seperti Suzuki (dengan VVT), Hyundai (dengan CVT) dan lain-lain.

Kenali Jenis Maksud VTEC
VTEC

"VT" muncul dalam semua singkatan yang digunakan disetiap teknologi. VT = Tetapan Waktu Pemboleh ubah = Masa pembukaan injap yang boleh diubah (variable valve timing).

Pengeluar kenderaan akan terus berfikir inovasi teknologi berkenaan penjimatan bahan api ini memandangkan permintaan bahan api yang semakin meningkat serta memberikan perhatian dan menekankan aspek mesra alam sekitar.

Sebelum membincangkan teknologi I-VTEC, kita harus terlebih dahulu mengetahui beberapa teknologi yang digunakan sebelum ini. Juga perlu diketahui bahawa I-VTEC adalah hasil gabungan beberapa teknologi ini.

VTEC – Variable Valve Timing And Lift Electronic Control.


Dalam enjin VTEC, kedua-dua injap intake tidak selalu bergerak bersama. Sebagai contoh, RPM yang rendah, hanya satu injap yang akan terbuka (Injap pertama). Pembukaan injap pertama adalah agak kecil, disebabkan oleh camshaft berada pada tahap yang sesuai untuk RPM rendah. Keadaan ini dianggap sesuai kerana pada kelajuan rendah ia tidak memerlukan bekalan udara yang berlebihan. Di samping itu, pergolakan udara akan berlaku untuk membantu bersama campuran bahan api. Apabila kelajuan enjin meningkat, begitu juga keperluan untuk udara. Oleh itu, injap kedua akan berfungsi. Pembukaan kedua-dua injap lebih besar kerana karekter camshaft mempunyai tahap yang lebih tinggi. Dan demikian, injap pertama menjadi lebih terbuka. Oleh itu, enjin menjadi cekap, ekonomik dan ekologi.

VTEC–E – Variable Valve Timing And Lift Electronic Control For Efficiency.


Sistem ini tidaklah seperti VTEC yang kita fahami. Pada RPM yang rendah, mekanisme VTEC-E berkesan untuk memaksa enjin yang beroperasi dengan 12 injap. Satu injap intake tidak terbuka sepenuhnya, jadi ia akan mengurangkan penggunaan bahan api. Pada tahap RPM yang dinyatakan (iaitu 2500rpm), mekanisme VTEC-E melibatkan nombor injap intake kedua, yang berkesan untuk operasi normal pada 16 enjin injap.

Nota: dalam enjin VTEC-E, tidak ada karekter cam RPM berprestasi tinggi, kerana enjin ini mesti diselaraskan untuk penjimatan bahan api.

VTC – Variable Timing Control.


VTC pula ialah mekanisme yang bersambung pada hujung injap camshaft sahaja, yang bertindak sebagai pengganti kepada pembolehubah cam yang bertindak secara automatik akan menyelaraskan overlap diantara cam intake dan ekzos, ia membolehkan enjin untuk mencapai nisbah atau ratio overlapping yang ideal dalam semua tahap kelajuan. VTC akan aktif bersama disemua tahap tinggi ataupun rendah RPM sesebuah enjin.

I-VTEC – Intelligent Variable Valve Timing And Lift Electronic Control.


I-VTEC adalah gabungan teknologi VTEC dan VTC. Dengan kata lain, I-VTEC sama dengan kombinasi VTEC dan VTC.  Seperti yang telah dibincangkan diatas mengenai varian teknologi terdahulu, mungkin sekarang anda boleh menyimpulkan bagaimana hasil gabungan teknologi. yang menimbulkan teknologi I-VTEC. Oleh itu, kami telah membincangkan secara ringkas mengenai teknologi VTECH, VTC dan I-VTECH pada sesebuah enjin kereta Honda.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel