Sejarah Honda gergasi automotif dunia & Soichiro Honda - Rodahonda | Media Informasi Dunia Automotif

Sejarah Honda gergasi automotif dunia & Soichiro Honda

Sejarah Honda dan pengasasnya Soichiro Honda


Honda adalah sebuah industri yang menghasilkan kereta, trak, motosikal dan skuter dari Jepun. Malah, Honda pernah menghadapi krisis yang menyerang syarikat itu. Rakan semua ingin tahu apa cerita di sebalik sejarah Honda dan jatuh bangun syarikat gergasi automotif dunia ini?

Rakan pembaca, rata-rata daripada kita mengenal syarikat gergasi dari Jepun dalam bidang automotif yang dikenali Honda Motor Company, Ltd. Ya, Honda adalah sebuah industri yang menghasilkan kereta, trak, motosikal dan skuter dari Jepun. Bukan sahaja kenderaan ini, mereka juga membuat kenderaan semua-bumi (ATV), penjana elektrik, enjin marin dan peralatan yard.

Honda yang kita tahu hari ini adalah industri yang terkenal di seluruh dunia. Tetapi, sebenarnya, Honda juga menghadapi krisis yang telah menyerang syarikat itu di masa awal penubuhannya. Rakan semua ingin tahu bagaimana sejarah industri ini boleh menjadi sebesar sekarang? Admin mahu berkongsi cerita pada kesempatan ini.

Honda Motor Company, Ltd.


Honda ditubuhkan pada 24 September 1948 oleh Soichiro Honda dan juga adalah pengeluar motosikal terbesar di dunia sejak tahun 1959, serta pengeluar terbesar enjin pembakaran dalaman dengan penciptaan lebih daripada 14 juta unit setiap tahun.

Honda berjaya menggantikan Nissan sebagai pengeluar kedua terbesar di Jepun pada tahun 2001, dan Honda juga berjaya menggantikan Chrysler untuk menjadikannya pengeluar kereta keempat di pasaran Amerika Syarikat. Pada masa ini, Honda telah menjadi pengeluar kereta keenam terbesar di dunia. Pada tahun 2004, industri ini mula menghasilkan enjin diesel yang sangat senyap dan tidak memerlukan penapis untuk melewati standard pencemaran udara pada masa itu.

Honda adalah pengilang Jepun awal yang melancarkan jenama kereta mewahnya, menggunakan jenama Acura untuk kereta mewah di Amerika Utara. Kereta Honda popular dengan tenaga dan enjinnya yang tahan lasak dan tidak terlalu sering berhadapan dengan kerosakan. Di Malaysia, Honda juga popular dengan jenama motorsikalnya.

Kisah Kehidupan Soichiro Honda


Sejarah Honda Gergasi Automotif Dunia
Pengasas Honda Motor Company, Ltd.

Soichiro Honda ialah anak sulung seorang tukang besi yang bernama Gihei Honda, dan dilahirkan pada 17 November 1906 di sebuah kampung kecil bernama Komyo yang kini dikenali sebagai Tenryu, Jepun. Beliau tidak mempunyai pendidikan rasmi yang mencukupi dan tidak cemerlang akademik di sekolah. Tetapi mempunyai semangat dan cita-cita yang sangat besar.

Soichiro menghabiskan masa kanak-kanaknya membantu bapanya dalam perniagaan membaiki basikal. Tetapi ketika dia berusia 15 tahun, Soichiro berpindah ke Tokyo untuk mencari pekerjaan. Daripada seorang literatur, dinyatakan bahawa minatnya terhadap dunia otomotif bermula pada usia yang sangat muda. Pada tahun 1922, beliau bekerja di sebuah bengkel di Tokyo yang dikenali sebagai Art Shokai, dan tidak meneruskan kerjaya bapanya sebagai tukang besi.

Awal pekerjaannya, Soichiro tiada berkaitan secara langsung dengan mesin yang dia mahukan. Tetapi dia telah diupah sebagai seorang perkhidmatan pembersihan dan menjaga anak kecil dari pemilik bengkel, sehingga pemilik bengkel menemui bakat sebenar Soichiro. 6 tahun selepas itu dia diamanahkan untuk membuka bengkel cawangan Art Shokai di Hamamatsu. Dari situlah bermulanya jalan seterusnya.

Soichiro menyukai perlumbaan automotif dan telah mencipta rekod lumba pada tahun 1936. Selepas itu dia menghadapi kecederaan yang teruk (patah tulang di kedua-dua pergelangan tangannya) setelah itu isterinya telah berjaya memujuknya untuk berhenti berlumba dan menumpukan perhatian pada perniagaan di bengkelnya. Soichiro juga telah membuat inovasi dalam memcipta roda aloi dan bahan logam yang digunakan bagi menggantikan kayu yang sangat mudah mengalami kerosakan.

Pada tahun 1937 beliau berpindah untuk membuat piston ring dengan menubuhkan Tokai Seiki Heavy Industry (TSHI). Keterujaan beliau dalam membuat piston ring terkubur kerana pada masa itu sukar mendapatkan material atau bahan mentah yang baik. Ketika itu, pengedar atau pengimport luar tidak begitu baik dan sukar mendapatkan kualiti yang sempurna. Pengalaman seperti itu yang membuatnya kembali ke ke bidang akademik pada usia 28 tahun selepas bergelut dengan pelbagai eksperimen, Perniagaan psiton ring tidak seperti yang dijangkakan oleh beliau. Dia mengambil masa 3 tahun untuk dapat merealisasikan projek ini. Selepas itu pada tahun 1948, beliau menjual TSHI kepada Toyota untuk 450,000 yen atau sekitar 1 juta dolar AS pada tahun 2003.

Motorsikal Honda


Setelah berakhirnya perang, inspirasi dan idea datang untuk memasang enjin pada basikal. Pada mulanya dia menggunakan bahan terbuang atau mesin perang yang tidak digunakan lagi. Apabila ianya mula dijual, reaksi pembeli adalah sangat baik. Barang dagangannya dijual sangat laris sehinggakan beliau ingin membuat motosikal. Pada tahun 1948, Soichiro memulakan projek membuat motosikal dan menjadi presiden Honda Corporation. Soichiro menggantikan industri itu menjadi industri multinasional yang bernilai berbilion dolar dan menghasilkan motosikal terlaris di dunia.

Walaupun motosikal itu berjaya, Honda sebenarnya mengalami masalah kewangan apatah lagi mengancam kearah bankrap. Soichiro sememangnya seorang pencipta dan mekanik yang hebat tetapi tidak baik dalam menguruskan kewangan. Ia adalah perkara yang kemudiannya membawanya bertemu Taeko Fujisawa.

Honda telah menghasilkan produk yang sangat disukai dipasaran, menjimatkan bahan api, serta kelajuan yang hebat, yang menjadi tanda dagangan Honda hingga saat ini. Apabila Soichiro bersara pada tahun 1973, beliau menyerahkan kepimpinannya ke Kiyoshi Kawashima, dan menjadi "penasihat tertinggi" pada tahun 1983.

Soichiro meninggal dunia pada tahun 1991 pada usia 84 tahun kerana penyakit hati. Meninggalkan isterinya, Sachi dan seorang anak lelaki dan dua orang anak perempuan.

Kereta Honda


Pelbagai produk global Honda sekarang termasuk Jazz, City, Civic, Accord, Insight, CR-V, CR-Z, BR-V Legend dan 2 jenis Odyssey untuk Amerika dan 1 untuk pasaran antarabangsa. Ciri-ciri Honda mungkin berbeza dari negara ke negara dan kadang-kadang hanya di rantau tertentu. Ada di antara mereka termasuk Honda Odyssey dan Ridgeline di Amerika Utara. Beberapa model eksklusif lain adalah hatchback Honda Civic 5 pintu di Eropah.

Honda telah menembusi industri automotif sejak Perang Dunia kedua, di mana pesaing mereka Toyota dan Nissan telah mendahului. Sehingga, Honda sentiasa melakukan perubahan inovasi daripada pesaingnya. Produk yang kekal seperti Accord dan Civic sentiasa menggunakan Front Wheel Drive sehingga ia merupakan tradisi Honda. Honda sentiasa mengunakan teknologi terbaru pada produknya, bermula sebagai pilihan, selepas itu menjadi standard. Contohnya ialah sistem brek anti-terkunci, strering berkuasa, suntikan bahan api sensitif dan multi-port kelajuan pada awal tahun 1980-an. Honda juga melancarkan produk pertama yang elegan, Acura pada tahun 1986, sebuah kereta sport yang diperbuat daripada aluminium Honda NSX, serta teknologi mengawal injap VTEC.

Civic adalah kereta kompak yang dibangunkan dan diciptakan oleh Honda. Di Amerika Utara, Civic dinamakan kereta model kedua tertua Jepun, selepas Toyota Corolla yang diperkenalkan pada tahun 1968. Civic bersama dengan Accord dan Prelude, adalah kereta Honda yang dijual di Amerika Utara sehingga tahun 1990-an, sehingga selepas kereta-kereta ini dibangunkan. Lebih dari beberapa generasi, Civic mempunyai dimensi yang besar dan pasaran semakin meningkat dan kini menduduki tempat antara Jazz dan Accord. Honda turut mengeluarkan Honda Civic Hybrid, sebuah kenderaan elektrik hibrid untuk bersaing dengan Toyota Prius. Produk Hybrid lain termasuk Insight dan CR-Z.


Enjin Honda


Walaupun Honda adalah sebuah industri yang menghasilkan enjin, tetapi mereka tidak mempunyai masa untuk menghasilkan enjin V8 untuk kenderaan penumpang. Pada akhir 1990-an, Honda berada di bawah tekanan dari peniaga Amerika untuk membuat enjin V8. Honda mula berfikir tentang membuat enjin V8 pada pertengahan tahun 2000 untuk sedan Acura, sebuah kereta sport NSX, dan juga untuk trak SUV di pasaran Amerika. Program ini dibatalkan pada akhir tahun 2008 kerana mengambil kira aspek kawasan dan keadaan ekonomi global yang semakin merosot.

Robot Honda 


ASIMO adalah sebahagian daripada program penyelidikan dan pembangunan robotik Honda. Program ini bermula pada tahun 1986 dengan Honda E0, selepas itu diikuti oleh Honda E Series dan Honda P Series. ASIMO beratnya 54 kg dengan ketinggian 130 sentimeter. Bentuknya adalah sejenis angkasawan yang memakai bag galas. ASIMO boleh berjalan seperti manusia dengan kelajuan mencapai 6 kilometer / h (3. 7mph). ASIMO adalah robot humanoid yang boleh naik dan turun tangga.

Ya, rakan itu tadi sejarah Honda yang pernah mengalami jatuh bagun dari perjalanan demi menubuhkan sebuah jenama raksasa dari Jepun ini. Sebenarnya, di belakang produknya, penuh inovasi teknologi canggih, harga diri Honda adalah dari seseorang yang tidak mempunyai pembelajaran formal. Berkat kegigihannya, dia berjaya menjadikan industri Honda satu raja di dunia automotif. Menghairankan bukan?

Tidak hanya dari apa yang di nyatakan diatas terdapat banyak lagi produk Honda yang mungkin kita ingin tahu. Maka apakah produk dan teknologi yang akan dilancarkan dari Honda? ikutilah blog Roda Honda ini untuk mendapatkan update terkini tentang perkembangan dunia automotif semasa amnya dari jenama honda.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel