Honda City sporty agresif spesifikasi & harga Malaysia - Rodahonda | Media Informasi Dunia Automotif

Honda City sporty agresif spesifikasi & harga Malaysia

Honda City spesifikasi & harga 


Honda City, sebuah sedan yang dihasilkan oleh syarikat tersohor dari Jepun dan diperkenalkan sejak tahun 1996, mempamerkan penampilan yang lebih sporty dan agresif. Tidak hanya itu, City yang sebelum ini dikenali sebagai sedan terlaris di pasaran kereta di negara kita. Selain itu, ia kelihatan lebih segar dari yang sekarang, penjualan model terbaru ini juga pasti akan meningkat. Jadi, apa yang menarik tentang Honda City terbaru ini?

Sudah tentu, kehadiran model ini di pasaran kereta Malaysia akan membawa perubahan dalam pelbagai sudut, terutamanya dalam segi luaran. Ini diterjemahkan dalam reka bentuk baru yang begitu elegan dan dinamik di setiap sisi body. Oleh yamg demikian, dengan penampilan yang lebih segar dan moden, tidak hairanlah bahawa Honda City juga digemari oleh pengguna yang gemar akan kereta sedan. Sebaliknya, untuk prestasi enjin, kereta ini masih menggunakan enjin 1.5 liter SOHC i-VTEC, yang diketahui dapat menghasilkan kuasa yang sangat ganas. Bukan itu sahaja, tetapi juga untuk ciri-ciri keselamatan, seperti sistem brek terkini dari Honda yang dihandalkan teknologi ABS dengan EBD di mana dengan sistem brek ini, kenderaan akan mudah dikawal oleh pemandu dan berkesan dengan menggunakan "anti-lock braking system" berkualiti tinggi. Di samping itu, sedan sederhana tetapi nampak elegan ini mempunyai beberapa kelebihan lain. Anda ingin tahu? Jom kita lihat spesifikasi dan harga Honda City yang akan dijelaskan dalam segmen di bawah!

'Exterior' Bahagian luaran menampilkan reka bentuk yang baru, lebih sporty dan agresif (Advanced Energetic Design)


Spesifikasi kereta dari sudut luaran akan ternampak seperti lain dari yang sebelumnya. Dengan menggunakan konsep reka bentuk gaya Advanced Energy Design, sedan City yang terakhir juga mempunyai wajah yang lebih sporty dan lebih agresif. Ini dilihat pada setiap sisi badan, yang kelihatan lebih dinamik daripada versi terdahulu. Di bahagian depan pula menampilkan lampu depan dengan teknologi Full LED, yang menampilkan lampu kabus dan sistem DRL (Daytime Running Light), sedia untuk memancarkan cahaya yang cerah ketika memandu kereta. Teknologi terbaru ini dapat menjangkau kawasan yang jauh sehingga pemandu masih dapat melihat jalan di hadapan, walaupun dalam cuaca hujan atau berkabus. Bukan itu sahaja, juga kesempurnaan Honda sedan ini adalah model terkini akan dilengkapi dengan cermin automatik yang boleh ditarik balik dengan LED berkelip atau "Auto Retractable Door Mirror with LED" , supaya lebih terlihat mewah dan moden dari Honda City yamg akan menonjol di sudut luaran. Kemudian, bumper dan gril hadapan diperkukuhkan dan terkesan dengan logo lengkap "H" yang menekankan kualiti aura juga terlihat sporty. Kerana garisan memanjang dari depan ke belakang dan selari dengan pemegang pintu juga menonjolkan aura sporty kenderaan ini. Malah, pada bagian samping dibawahnya terlihat lekukan tajam ditonjolkan dengan jelas tampilan kesan yang begitu menggoda. Selain itu, di bahagian belakang, bumper sedikit lebih tenggelam, dengan lampu berhenti yang lebih moden dan berteknologi LED. Di mana spesifikasi Honda City pada lampu berhenti dapat memancarkan cahaya terang tetapi tidak membuat pemandu dibelakang silau.

Honda City Harga Malaysia
Honda City 2019

'Interior' Bahangian dalaman ruang kabin lebih luas dengan pelbagai ciri tambahan dalaman terkini


Selepas membincangkan sudut penampilan luar, kini tiba masanya untuk meninjau ruang kabin atau dalaman dengan spesifikasi Honda City. Ketika memasuki ruang kabin, sedan ini akan menawarkan interior berwarna hitam. Kelihatan ruang tempat duduk panjang dan lebar untuk pemandu dan penumpang untuk merasa lebih bebas dan lebih selesa. Di samping itu, ruang dalaman Honda City dilengkapi dengan pelbagai ciri hiburan yang dipasang secara automatik di papan pemuka untuk memanjakan penggunanya. Salah satunya ialah ciri hiburan pada skrin 6.1 inci dengan fungsi skrin sentuh dalam spek tertinggi, yang boleh digunakan sebagai pemain video. Di samping itu, pengguna Honda City juga boleh menggunakannya sebagai pemain cereka padat disambungkan ke port USB dan input AUX. Di samping itu, kestabilan suhu dalam kabin juga akan dikekalkan, kerana spesifikasi Honda City ini telah dilengkapi dengan penghawa dingin yang boleh menyesuaikan suhu dalam kenderaan itu sendiri tanpa perlu dikawal. Oleh itu, ruang kabin akan sangat selesa walaupun pada cuaca panas.

Selain membuat pemandu selesa, Honda juga menggabungkan panel fungsional yang merupakan kawalan stereng dan enjin bermula dan berhenti terletak pada stereng. Sebaliknya, pemandu Honda City akan mendapati lebih mudah untuk membaca keadaan kereta dengan stylus elegan, digabungkan dengan skrin 3 meter yang menunjukkan maklumat mengenai kelajuan kenderaan, jarak perjalanan, purata penggunaan bahan api dan jarak yang masih boleh ditempuh dengan bahan bakar yang ada di dalam tangki, anda dapat melihat secara real time skrin LCD pelbagai maklumat. Sebenarnya, ia juga menyediakan sebuah "Mug Holder" dan tempat untuk meletakkan barang peribadi. Honda City memudahkan sesiapa sahaja yang memandunya atau penumpang untuk meletakkan telefon pintar atau botol minuman.

Dimensi ideal dengan suspensi (penyerap hentak) yang berkualiti menyumbang kepada keselesaan memandu


Selepas membahas sudut luaran dan dalaman, Roda Honda akan berkongsi maklumat tentang dimensi dan suspensi spesifikasi Honda City. Jika kita melihat pada sudut dalaman yang luas, nampaknya keluasan ini tidak boleh dipisahkan dari dimensi yang membentuk kerangka. Kerana itulah Honda City ini mempunyai panjang 4,442 mm, lebar 1,694 mm dan ketinggian 1,477 mm dengan roda jarak 2,600 mm dan jarak pangkalan depan dan belakang 1,492 dan 1,481. Di samping itu, spesifikasi Honda City juga dilengkapi dengan tangki yang boleh memuat sehingga 40 liter bahan api, supaya pemandu tidak perlu kerap mengisinya kerana kapasiti tangki agak besar. Sebaliknya, Honda City juga dilengkapi dengan suspensi yang berkualiti dari MacPherson Strut di bahagian hadapan. Sementara itu, suspensi belakang menggunakan H-Shape Torsion Beam. Kedua-dua suspensi ini dianggap sangat baik untuk menyerap gegaran dan hentakan yang dihasilkan oleh kereta ini dan memberi lebih keselesaan kepada pemandu dan penumpang. Sementara itu, roda Honda City mempunyai saiz tayar 175/65 R15 yang membungkus rim aloi dengan 15 "X 5 1/2 rims. Oleh itu, suspensi dan roda Honda City memang dianggap mempunyai kualiti yang terbukti berkesan. Untuk menghentikan kereta Honda City, Honda telah dilengkapi dengan sistem brek, "Ventilated disc" untuk sistem brek depan, manakala sistem brek belakang akan bergantung kepada brek drum di mana kedua-dua sistem dilengkapi dengan sistem brek ABS + EBD + BA. Dikatakan bahawa kedua-dua brek ini dapat menghentikan kereta dengan sempurna.

Prestasi berkuasa dan boleh dipercayai didayakan enjin 1.5 L SOHC dengan kapasiti 1,497 cc


Sekarang, sudah tiba masanya untuk membincangkan berkenaan enjin atau jantung sesebuah kenderaaan yang amat penting Honda City. Sebagai sedan kelas tinggi yang agak mahal, ia tidak mengatakan bahawa Honda mengambil ringan soal enjin Honda City. Ini ditunjukkan dalam jenis enjin standard industri yang akan digunakan oleh Honda untuk sedan ini dengan enjin 1.5L SOHC, 1,497cc, 16 injap, empat silinder. Ternyata, enjin ini telah membawa teknologi - VTEC + DBW + DICT. Enjin canggih Honda City dipercayai dapat menghasilkan kuasa yang sangat cukup dan dipercayai, mencapai titik kuasa puncak sehingga 120 ps pada sekitar 6,600 rpm dan tork maksimum sehingga 145 Nm setiap 4,600 rpm. Kuasa yang dihasilkan oleh enjin sedan Honda ini akan digabungkan melalui 2 varian sistem penghantaran, iaitu transmisi manual 6-kelajuan dan transmisi CVT. Selain itu, spesifikasi Honda City ini juga telah dimasukkan ke dalam teknologi sistem bahan bakar dengan sistem PGM-FI, yang dikenali dengan kecekapan tenaga dengan nisbah mampatan 10.3: 1., yang akan menjadikannya sedan yang menjimatkan petrol. dan prestasi enjin menjadi lebih optimum.

'Features' memaparkan ciri-ciri canggih dan moden


Beralih ke segmen terakhir Honda City, pada sesi terakhir, Roda Honda akan merungkai beberapa ciri yang digunakan pada Honda City. Penyepaduan ciri berteknologi tinggi dan berkualiti di setiap kereta seolah-olah menjadi sesuatu yang semua pengeluar benar-benar perlu laksanakan. Begitu juga dengan Honda, di mana pembuat negara Matahari Terbit ini akan melengkapkan tuntutan sedan premiumnya dengan beberapa ciri yang direka untuk meningkatkan keselamatan pemandu dan keselesaan. Untuk memberikan keselesaan dan keselamatan, Honda City akan dipertingkatkan dengan struktur casis G-CON + ACE, yang dianggap mencukupi untuk menyerap hentakan dan mengedarkan lenturan perlanggaran yang serius apabila terjadi kemalangan yang tidak dapat dielakkan. Terdapat juga sistem brek tambahan, ABS + EBD + BA, yang sedia membantu pemandu Honda City mengawal kelajuan sedan ini, walaupun semasa kenderaan bergerak laju. Ciri-ciri lain yang terdapat di dalam kereta ini ialah beg udara SRS Dual Front, Pedestrion Protection, ISOFIX & Tether untuk melindungi pemandu dan penumpang hadapan sekiranya berlaku kemalangan dari bahagian depan dan boleh mengurangkan kecederaan sekiranya berlaku hentakan kuat. Bagaimana komprehensif bukan ciri yang dibawa oleh spesifikasi Honda City ini?

Harga Honda City


Honda City Malaysia Harga
Senarai harga Honda City di Malaysia

Selepas menjelaskan mengenai spesifikasi model sedan Honda City terbaru ini, sudah tiba masanya untuk membincangkan tentang harga Honda City. Walau bagaimanapun, anda mesti sedar bahawa sedan ini hadir dengan tampilan reka bentuk luaran yang lebih segar. Ini diserlahkan pada sudut body sedan ini, di mana Honda telah membawa gaya reka bentuk konsep Advanced Energy Design, yang memaparkan rasa elegan dan sporty di setiap sisi body Honda City. Contohnya, seperti lampu utama hadapan dan lampu kabus dengan teknologi LED dan DRL di hadapan dan lengkung yang sangat menonjol di sisi body. Sudah tentu, dengan wajah baru ini, kereta ini akan menjadi lebih menarik dan teserlah. Dengan harga yang kompetitif, kereta ini juga akan dilengkapi dengan enjin 1.5 liter SOHC i-VTEC yang cukup untuk menyerlahkan prestasi yang sangat baik. Bahkan, ciri-ciri keselamatan juga lebih terjamin dengan fungsi ABS + EBD yang sudah bersedia untuk menawarkan kualiti brek yang lebih sempurna. Sekarang, dengan ciri-ciri terbaru, berapakah harga Honda City baharu ini?

Untuk harga model Honda City yang terbaru ini, didatangkan dengan tiga varian iaitu S, E dan V dimana varian S adalah naik taraf dari varian S+ yang sebelumnya. Ini adalah sesuatu yang sangat menarik kerana Honda Malaysia dapat mengekalkan harga yang sama bagi varian V dan E. Varian S pula adalah lebih rendah dari varian S+ yang sebelumya. Dengan penambah baikan yang ada di Honda City Baharu, harga untuk varian E dan V tidak berubah iaitu RM84,600 dan RM92,000 manakala harga varian S sedikit murah iaitu jurang harga sebanyak RM1,000 berbanding varian S+ sebelum ini kepada RM78,300 walaupun lebih banyak ciri keselamatan dan ciri-ciri canggih di ditawarkan.

Ia juga perlu diperhatikan bahawa sedan terbaru ini menawarkan satu kejayaan baru untuk konsep kenderaan moden dengan pelbagai ciri pernambahbaikan. Sedan Honda City ini sudah bersedia untuk menambah pilihan dan kepelbagaian sedan didalam pasaran kenderaan di Malaysia. Segmen terakhir ini menandakan berakhirnya sesi perbahasan mengenai Honda City 2019 ini. Berikut diatas adalah artikel perbincangan penuh mengenai spesifikasi dan harga Honda City terbaru yang bersedia untuk meronda disetiap penjuru jalan raya di Malaysia.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel