Honda Civic Type R spesifikasi dan harga Malaysia - Rodahonda | Media Informasi Dunia Automotif

Honda Civic Type R spesifikasi dan harga Malaysia

Honda Civic Type R spesifikasi dan harga 


Honda, dengan kecanggihan dan pengalamannya, Honda Civic Type R dilancarkan sebagai kereta mewah yang sporty terbarunya. Sudah tentu, peminat kereta  teruja  terhadap rupa reka bentuk yang dibawa oleh sedan mewah yang sporty ini yang mempamerkan aura yang anggun tetapi garang yang boleh membius setiap mata yang melihat model Type R. Oleh itu, jangan terkejut. Jika kereta mewah ini akan menjadi salah satu kereta premium yang paling dicari, terutama pengguna yang berkemampuan kerana harganya terlalu tinggi. Pada artikel kali ini kita akan berkongsikan informasi dan maklumat tentang Honda Civic Type R spesifikasi dan harga di Malaysia. Maka kita mulakan dengan membincangkan apakah kelebihan jentera ini?

Honda Civic Type R Harga Malaysia
Honda Civic Type R 

Sebagai sebuah kenderaan ‘hot hatch’ yang awalnya telah diperkenalkan di pasaran Eropah, sudah tentu spesifikasi Honda Civic Type R juga akan sesuai dengan keperluan dan keinginan pengguna di benua kesatuan Eropah EU itu. Oleh demikian, untuk bersaing di pasaran automotif Eropah dengan pelbagai jenama kereta lain yang dihasilkan oleh kilang-kilang yang begitu canggih dengan persaingan sengit, sebuah kereta hatchback dikenali sebagai Type R juga akan dilengkapi dengan rupa yang mempunyai reka bentuk yang sporty dan elegan di setiap sisi. Tidak menghairankan, penampilannya menjadikan ini ‘hot hatch’ yang lebih menarik kepada pengguna yang ditargetkan market oleh pihak Honda. Tidak cukup dengan itu, kelebihan Civic ini juga wujud di sudut perestasi performa, di mana enjin yang dihasilkan oleh Honda ini akan dilengkapi dengan komponen yang berkualifikasi dibekalkan kapasiti terbina dalam enjin 2.0 liter dengan teknologi VTEC Turbo, ‘Earth Dreams Technology’. Malah, beberapa ciri super canggih juga dibekalkan untuk menyokong prestasinya, sehingga menjadikannya semakin dipercayai ketika memandu. Dari segi lain, terdapat lebih banyak kelebihan dari kenderaan ‘hot hatch’  buatan kilang Jepun ini. Anda pasti ingin tahu, ikuti kupasan terhadap spesifikasi dan harga kereta dari model Civic, yang akan dijelaskan dalam beberapa bahagian segmen di bawah!

Rupa reka bentuk luaran yang lebih sporty dan mewah, ini menonjolkan kesan futuristik pada kenderaan ‘Hot Hatch’ ini.


Sebagai pengenalan awal, rodahonda.com akan cuba merasakan dan memberikan ‘feel’ kepada pembaca pada penampilan luar spesifikasi Honda Civic Type R. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, ‘hot hatch’ Honda ini akan mempamerkan rupa reka bentuk luaran yang sangat mewah dan sporty. Kemewahan kereta ini juga boleh dilihat dari semua sisi bodinya di mana jika dilihat secara visual atau ‘overall’, Honda Type R adalah model baru dengan pelbagai kit badan (bodykit) untuk menerapkan konsep aerodinamiknya. Hal ini dapat dilihat dari beberapa sudut bahagian, bermula dari hadapan, di mana terdapat teknologi LED pada lampu utama yang kelihatan memanjang sedikit hingga ke sisi atas, selain memberikan pencahayaan yang cukup terang ketika jentera Type R ini dipandu pada malam hari, dengan penampilan baru pada lampu utama ini mempamerkan gaya reka bentuk yang begitu sporty dan ganas. Jangan lupa bahawa simbol 'H' juga kelihatan sangat bersesuaian apabila diletakkan di tengah-tengah antara lampu utama. Di samping itu, gril hadapan dan bumper hadapan juga lebih sporty dengan  lampu kabus (fog lamp) diletakkan di sebelah kanan dan kiri untuk membantu pemandu melihat situasi jalan dihadapan apabila sudut penglihatan di hadapan terlihat sangat terhad. Lebih menarik lagi, sekop udara dipasang di atas penutup atau bonet hadapan yang kelihatan sangat menarik dan menjadikannya ‘hot hatch’ yang sangat mengancam. Kemudian, di sudut lainnya, model ganas ini membuatkan pandangan pada sudut tepi atau sisi kelihatan lebih ‘simple’, juga pada pemegang pintu (door handle) yang kelihatan lebih moden. Tidak hanya itu, skirting sisi di bahagian bawah juga menjadikannya lebih sporty dengan lengkungan kukuh yang membuatkan Honda Civic Type R kelihatan lebih ganas. Kemudian, di belakang ada tiga muffler tengah, seperti Ferrari 458. Bahkan, lampu brek juga direka dengan sangat anggun dan futuristik dengan lampu LED sehingga dapat memancarkan cukup cahaya akan tetapi tidak mengganggu pemandu lain di belakang. Menariknya, spesifikasi belakang Honda Civic Type R dilengkapi dengan ‘spoiler sport’ yang lebih menerapkan kesan ‘hot hatch’ yang begitu elegan.

Ruang dalaman mewah dilengkapi dengan pelbagai ciri-ciri teknologi canggih dan moden.


Selepas membahas bahagian luar, sudah tiba masanya untuk melihat bahagian dalam di ruang kabin spesifikasi Honda Civic Type R. Dalam bahagian ini, nampaknya kekuatan yang diterapkan agar kelihatan sporty masih berlanjutan. Malah, ruang kabin ‘hot hatch’ Honda ini juga agak luas, sehingga ia akan memberikan lebih banyak keselesaan pada penumpang. Tidak hanya itu, kecanggihan ciri-cirinya juga kelihatan begitu teserlah pada papan pemuka Honda Civic Type R, Sistem Sambungan Infotainment Honda ini dilengkapi dengan skrin sentuh LCD yang cukup lebar untuk memberikan hiburan, seperti mendengar muzik dari MP3 atau radio. Di samping itu, penghawa dingin dengan kawalan suhu automatik dan kawalan perayauan dengan had laju juga dipasang pada panel hadapan. Malah, fungsi i-MID menunjukkan pelbagai maklumat yang berkaitan dengan prestasi juga disusun dengan cukup sempurna pada papan pemuka di kedudukan pemandu, seperti meter G, tekanan brek atau pendikit, suhu udara, suhu minyak dan tekanan minyak, masa dan masa lap pecutan (0-100 km / j, 0-100 m atau 0-402 m). Oleh itu, lebih mudah bagi pemandu untuk mengetahui atau memahami keadaan kereta yang dipandu. Malah, roda stereng yang dibalut dengan kulit juga dilengkapi dengan pelbagai butang fungsi yang telah disepadukan dengan sistem navigasi di infotainment, sedia untuk memudahkan pemandu mengawal fungsi tanpa menukar tampilan. Jadi ianya lebih membuatkan lebih fokus ketika memandu. Aura kemewahan dan keselesaan di Honda Civic Type R apabila  dipandu di jalan raya akan dirasakan kerana kehadiran kerusi sukan (seat sport bucket) yang diperbuat daripada fabrik berkualiti tinggi berwarna hitam hitam dengan kombinasi jahitan merah yang kelihatan lebih elegan supaya setiap penumpang berasa selesa ketika menaiki kenderaan ini. Sudah tentu, dengan semua kemewahan dan keutuhan ciri-ciri dalam spesifikasi Honda Civic Type R, tidaklah menghairankan bahawa tanda harga yang dijual cukup tinggi.

Membekalkan dimensi yang bersesuaian dengan sangat kukuh dan sokongan suspensi yang berkualiti tinggi.


Mengenai dimensi spesifikasi Honda Civic Type R juga mempengaruhi bentuk luar dan ruang interior kabin. Oleh itu, keseluruhan saiz bodi berpengaruh untuk membentuk kereta Honda ini. Malah, dimensi juga mempengaruhi saiz ruang kabin. Malangnya saiz dimensi pada Type R tidak diketahui dengan tepat kerana Honda belum mengesahkan berapakah ukuran keseluruhan dimensi kereta ini. Walau bagaimanapun, adalah jelas bahawa dimensi bagi ‘hot hatch’ yang akan dibawa oleh syarikat gergasi dari Negara Mata Hari Terbit ini mempunyai saiz yang sangat sesuai dan cukup padan. Ini dapat dilihat dari bentuk badan luar jentera Type R, yang agak besar dan luas dari bahangian dalam. Di sudut lain, selain mempunyai dimensi yang sesuai dengan casis ia kelihatan lebih kuat tetapi ringan, Honda juga akan melengkapkan ‘hot hatch’ ini dengan membawa suspensi yang berkualiti tinggi. Kehadiran suspensi ini juga akan menyokong berat yang dibawa oleh kenderaan ini. Oleh itu, Honda akan membekalkan suspensi dengan MacPherson Strut di hadapan dan jenis ‘Independent Multi Link’ untuk belakang. Sekarang, Memandu akan lebih selesa dengan Honda Civic Type R ini walaupun ia mesti melalui keadaan jalan berlubang dan berliku. Tidak hanya itu, rim aloi dengan diameter 20 inci juga kelihatan sangat sporty dengan tayar yang dibekalkan sangat berkualiti tinggi dengan saiz 245/30. Kemudian, untuk mengelakkan kemalangan yang tidak dijangka, brek Brembo dengan 4 piston dengan diameter 13.8 inci juga melengkapi spesifikasi Honda Civic Type R yang bersedia untuk beroperasi pada brek berkualiti tinggi yang sangat dipercayai di dalam kelasnya.

Membekalkan prestasi dan performa yang terbukti dengan diperkasakan enjin 2.0 liter teknologi VTEC Turbo.


Kini kita melihat dari sudut perestasi dan perfoma enjin Honda Civic Type R. Dengan melangkah ke segmen ini, nampaknya enjin yang diperkasakan oleh ‘hot hatch’ ini akan dilengkapi dengan enjin berperestasi tinggi dengan teknologi super canggih. Kerana, diketahui bahawa enjin yang dibawa Honda Type R mempunyai kapasiti 2.0 liter dengan teknologi sokongan VTEC Turbo ‘Earth Dreams Technology’. Walaupun memiliki enjin berkapasiti besar, teknologi ini akan menjadikan enjin lebih senyap dan lancar, tetapi masih berkuasa dan bertenaga. Oleh itu, Honda mendakwa bahawa enjin yang dibekalkan pada kereta ini mampu menghasilkan kuasa maksimum sehingga 320 Ps pada 6.500 rpm dan boleh mencapai tork sehingga 400 Nm pada 2,500 rpm. ‘hot hatch, dengan rupa reka bentuk sporty ini  akan menyalurkan paduan kuasa yang dihasilkan oleh enjin melalui sistem penghantaran manual 6-kelajuan dengan sistem kawalan yang akan memaksimumkan prestasi enjin Type R untuk memenuhi kehendak dan keperluan pemandu. Sebaliknya, kereta ini juga mempunyai ciri sokongan enjin yang cukup canggih, seperti fungsi mod memandu yang terdiri daripada mod Keselesaan untuk perjalanan yang lebih santai dan Sport atau R bagi mereka yang suka memandu pada kelajuan tinggi. Malah, Type R Honda juga dilengkapi dengan sistem adaptive damper system yang diintegrasikan ke dalam kereta beroda empat (4WD) yang juga bersesuaian dengan mod R. Tidak menghairankan, dengan spesifikasi tersebut, kualiti Type R Civic adalah sebuah produk kereta yang diletakkan pada tanda harga yang cukup tinggi.

Features atau Ciri-ciri teknologi canggih dan moden, memberi kemudahan kepada pengguna.


Setelah mengupas spesifikasi enjin Honda Civic Type R, sekarang  kita akan meninjau ciri-ciri teknologi yang telah dibekalkan pada kenderaan ini. Pertama, sistem ‘dual pinion electric power steeringj’ juga dilengkapi sistem adaptive damper system yang dibekalkan pada keempat roda dengan fungsi R yang sedia untuk memberi kemudahan dan keselesaan ketika mengawal atau memandu. Sistem Infotainment  dengan skrin sentuh juga dibekalkan dengan memaparkan pelbagai fungsi seperti navigasi, radio,Mp3 dan fungsi hiburan lain untuk memberi keselesaan kepada pemandu dan penumpang. Bukan itu sahaja, sistem brek jenis Brembo juga diintegrasikan pada kenderaan Type R ini sebagai salah satu ciri yang akan memudahkan pemandu mengawal kelajuan kenderaan ini. Dengan menyediakan ciri-ciri canggih yang disepadukan pada spesifikasi kereta Type R, berapa wang yang perlu anda keluarkan untuk memilikinya?

Harga 


Selepas mengetahui spesifikasi secara terperinci pada kupasan diatas, sekarang inilah masanya untuk kita berkongsi maklumat mengenai tanda harga Type R. Tetapi jangan tergesa-gesa, kerana rodahonda.com ingin mengingatkan berkaitan dengan spesifikasi sehingga anda mendapatkan maklumat yang lebih meyakinkan. Ia datang dengan konsep reka bentuk sporty dan mewah di setiap sisi luar, yang menjadikan harga model Type R agak mahal. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa ramai orang jatuh cinta apabila melihat reka bentuk yang begitu menarik. Bukan itu sahaja, bahagian enjin juga diperkasakan dengan enjin 2.0 liter VTEC Turbo, yang tidak akan ragu-ragu menjadikan kenderaan Type R bersedia untuk memberikan prestasi cemerlang. Malah, pelbagai ciri teknologi canggih dan moden juga diintegrasikan pada kenderaan yang dihasilkan oleh Honda bagi menyokong prestasi dan keperluan pengguna. Sekarang, dengan kelebihan dan kekurangan yang ada, berapakah tanda harganya?

Honda Civic Type R Spesifikasi dan Harga 2019 di Malaysia
Harga Honda Civic Type R Malaysia

Walaupun agak mahal, dengan tanda harga Type R yang disebutkan di atas, ia tentu saja berbaloi dengan wang yang dikeluarkan anda. Ini adalah kerana spesifikasi yang memenuhi keperluan yang dibekalkan pada kereta ini.

Semoga maklumat ini bermanfaat dan berguna.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel